Du har skrevet første udkast af din bog og sidder med et manuskript, som skal redigeres, inden du sender til forlag. Mega godt klaret! 💪
Men hold da op, det kan virke uoverskueligt med redigeringen.
Men frygt ej, jeg hjælper!
Måske ikke med det hele, men med et særligt trin, jeg også selv bruger i min redigering, gennemgang efter filterord, fyldord og misbrugsord!
Jeg gennemfører dette redigeringstrin enten før betalæsning eller før jeg sender til forlag. Det er pisse fedt at se manus blive skarpere og skarpere! 🔥
Det er selvfølgelig op til dig at vurdere, hvordan det passer ind i netop din arbejdsgang.
Nogle gange kan det også variere fra manuskript til manuskript.
I Word og de fleste andre skriveprogrammer er der en søgefunktion.
Den hyppigste tastegenvej på dansk er: ctrl + B
Det er denne søgefunktionen jeg bruger til at gennemgå mit manuskript for filterord, fyldord og misbrugsord.
Man får i Word et præcist antal resultater, så man kan se ens udgangspunkt.
Måske du har brugt ordet altså 44 gange i løbet af et manuskript.
Det er umiddelbart i overkanten 👀
Med pilene kan du gå fra hvert eneste instans af ordet altså, indtil du har nået slutningen af dit manuskript.
Ved hver instans af ordet altså kigger du på sætningen, det indgår i, og gør op med dig selv om det vil være meningsforstyrrende at fjerne det, eller om det faktisk ville styrke sætningen, hvis du slettede det.
1) Indtast dit søgeord her.
2) Antallet af ord i din tekst.
Du kan se hvordan det indgå i sætninger og hvor under ‘Resultater’,
hvis der altså ikke er for mange instanser af ordet.
Når du så er kommet til bogens slutning kan du se på antallet af søgeresultater og se hvor mange instans af altså du har formået at slette 📚
Måske der nu kun står altså 15 gange i dit manuskript. Hvis du er tilfreds med dette, så går du videre til det næste ord.
(Disse tal skal ikke tages som facit eller et antal at sige efter i din egen tekst).
Hvis du vil gennemgå dit manuskript efter ordet så vil du hurtigt opleve, at Word også giver dig samtidlige andre resultater hvor de to bogstaver eksisterer samtidig, såsom (hæhæ):
Og det er jo irriterende, fordi jeg kan love dig for, at netop så er et ord, som man på dansk bruger riiiigtig meget 😬
Man vil jo helst kun gennemgå ens manus efter det faktiske ord, og have det rigtige antal søgeresultater at gå efter.
Et trick, jeg heldigvis opdagede sidste gang jeg gennemgik mit manus efter alle ordene på de understående lister, er hvordan man i Word kan overtale programmet til kun at søge efter så.
Det er ganske simpelt:
Du omgiver ‘så’ med mellemrum på begge sider, når du indtaster det i søgerubrikken: ‘ så ‘.
På den måde, så undgår du at få altså, sådan og såsom med i din gennemgang.
1) Husk at omgive ordet ‘så’ med mellemrum: ‘ så ‘ 👀
2) Man skal være forberedt på, at ‘så’ oftest er brugt forfærdeligt
mange gange, og det er et stort “oprydningsarbejde”.
Tip: Gå frem og tilbage imellem resultaterne ved at klikke på piletasterne.
Filterord er ord, der distancerer læseren fra, hvad der sker i din historie.
De minder os om, at det vi læser bliver fortalt af nogen, i stedet for at blive oplevet eller vist igennem karakterens synsvinkel. Det kan anskues som et filter eller en barriere din læser må opleve hændelserne igennem 🕶
Ligesom alle virkemidler, kan filterord bruges hensigtsmæssigt, hvis det gøres med vilje.
Men hvis du ikke har tænkt over det, så har det en negativ effekt.
Hvad der sker er, at læseren føler sig længere væk fra handlingen. Det kommer ikke under huden på samme måde.
Især hvis scenen enten er enormt følelsesladet eller aktionfyldt er dette en uheldig effekt.
Lad os tage et praktisk eksempel med filterord:
Albert indså, at han blev nødt til at fortælle det til Maja. Han spekulerede på, hvor forfærdeligt det ville blive.
Han mærkede vægten af hemmeligheden, og han besluttede, at det nu var tid til at give slip.
Albert lugtede sin egen sved. Han følte sig klam. Det var hemmeligheden.
Han tænkte tilbage på øjeblikket, hvor alt gik galt. Han hørte sit hjerte banke hurtigere.
Han skyllede Majas guldfisk ud i toilettet.
Albert vidste, at det var forkert.
Lad os se hvordan ovenstående tekst kan forbedres og distanceres imellem teksten og læseren kan mindskes, hvis vi fjerner filterordene:
Albert blev nødt til at fortælle det til Maja. Det ville være forfærdeligt.
Vægten af hemmeligheden tyngede ham. Det var tid til at give slip.
Lugten af sved var krads i næsen. Det var hemmeligheden.
Han tænkte tilbage på øjeblikket, hvor alt gik galt. Hans hjerte bankede hurtigere.
Han skyllede Majas guldfisk ud i toilettet.
Det var forkert.
Derfor er det en god idé at søge sit manuskript igennem for de hyppigeste filterord.
Så du kan tage stilling til hvorvidt hvert instans af hvert ord bruges hensigtsmæssigt eller ej 👌
Fyldord siger sig selv for det meste: Det er ord som oftest er fyld i en sætning.
Det kan være ord vi støtter os til, når vi skriver første udkast, når man famler lidt i blinde efter ord på den halvblanke side, men som i sidste ende ikke gør noget godt for historien hverken som læseoplevelse eller på tekstniveau.
Jeg anbefaler derfor at gennemgå HELE dit manuskript efter understående liste af fyldord ✨
Og ja der er mange 😅 Det kan være ret uoverskueligt til at starte med, men for hver gennemgang, så vil du opleve, at dit manuskript bliver skarpere og skarpere.
Og hvor tilfredsstillende er det ikke? 😍
Fyldord underminere effekten af din sætning. Det minimere effekten af de øvrige ord, og kan i nogle tilfælde få det til at fremstå som om, at du som forfatter ikke har helt styr på, hvad du laver. Og det kan vi jo ikke have.
Fyldord som meget lidt virkelig (og flere) til kan alle sættes foran et tillægsord:
I disse tilfælde så vil sætningen stå stærkere hvis du enten fjerner fyldordet, erstattet tillægsordet med noget mere præcist eller måske erstatter det med en beskrivelse eller metafor.
Dette er blot et tilfælde af fyldord. Andre ord såsom pludselig har mange forfattere og redaktører set sig gal på, så hvis du vil være på den sikker side, så kan du med fordel fjerne det 😅
At tynde ud i fyldord skaber en mere gribende og nærværende effekt for din læser.
Ligeledes er ordet ting næsten altid et godt eksempel på, at man som forfatter sad og skrev første udkast og ikke lige kunne opfinde den dybe tallerken på stedet. Du kan med fordel gå tilbage og finde et mere præcist ord for objektet eller situationen.
Husk på: Ingen af ordene på listen over filterord eller fyldord er forbudte.
I stedet er det god redigeringspraksis at vægte, og vende og dreje hver instans af fyldord, så du bruger dem med vilje på en måde, der rent faktisk skaber en effekt og ikke underminere, hvad du reelt prøver på at opnå i din sætning 😉
Misbrugsord er væsentligt mere subjektive fra forfatter til forfatter end både filterord og fyldord.
Men misbrugsord er altid ord eller vendinger vi bruger alt for meget og for ofte i et første udkast 📚
Filterord og fyldord tjener oftest et særligt grammatisk formål eller falder i lignende ordklasser, hvorimod misbrugsord i princippet kan være hvad som helst, som du bruger for meget.
Det virker jo abstrakt og uoverskueligt, så som eksempel og mulig startsskud kommer min liste af de ord, jeg typisk ender med at misbruge eller overforbruge i et første udkast 😅
En broget og umiddelbart tilfældig ansamling ord.
For ligesom hver forfatter har en unik stemme, der bl.a. består af vores individuelle ordforåd, så er de ord, vi overforbruger, meget forskellige.
Misbrugsord kan også skifte fra manuskript til manuskript.
Måske du skrev en krimi til voksne og brugte ordet anskue alt, alt for ofte.
Eller du skrev udkastet til en fantasy til unge og hovedpersonen nikker hele tiden.
Noget andet man skal være yderst opmærksom på, men som man ikke altid kan se uden en betalæsers hjælp er misbrugsvendinger.
Misbrugsvendinger er oftest kropslige handlinger som ens karakterer i første udkast gør alt, alt for meget.
Af en eller anden grund så oplever jeg, at disse ofte skifter fra manuskript til manuskript, så man ved aldrig helt, hvad man skal være på udkig efter denne gang 🤣
Nogle gange kan man være så heldig selv at bemærke det i en gennemskrivning, eller få det påpeget af enten en skarp betalæser eller redaktør.
Men lad mig komme med nogle eksempler på misbrugsvendinger, jeg selv har været offer for.
Misbrugsvendingerne opstår oftest som en følelsesmæssig reaktion på hændelserne i løbet af ens bog. I en rimelig mængde, så har de den tiltænkte effekt at lade læseren forstå, hvordan hovedpersonen har det uden at man skære det ud i pap 🔪
Men hvis du bruger én vending gentagende og alt for ofte i et manuskript, så svækker det eller kan bryde læseoplevelsen.
En læser kan måske endda se sig sur på, at hovedpersonen kraftedme for tyvende gang bider sig i kinden. I stedet for emotionelt at leve sig ind i hovedpersonens udfordringer, bliver læseren hevet ud af læsningen og bliver måske endda irriteret 😬
Nu kommer det næppe som nogen overraskelse, at jeg elsker at sætte hak 😍
Det holder mig motiveret og jeg synes det er sjovt.
Noget lignende du kan gøre, ved netop dette trin i din redigering, er at skrive ned, hvor mange instanser af ord, der er FØR og EFTER din gennemgang.
Måske optræder i dit manuskript 67 gange FØR gennemgang, men EFTER gennemgang bruges det kun 10 gange i dit manuskript.
Så kan du se, hvor sej du har været at kunne slette SÅ mange instanser af det pågældende ord ved enten at omskrive, erstatte eller nemmeste af alt: blot slette ordet. Og det er da lidt sjovt, eller er det bare mig? 🤣
Et endnu bedre trick er at downloade min custom checkliste! ✨
Så har du en lækker liste lige ved hånden og lokalt, som du kan bruge ved redigering af hver eneste af dine kommende, gode bøger!
På checklisten er der plads til både at sætte hak og at skrive FØR og EFTER-mængden af dine filterord, fyldord og misbrugsord.
En rigtig fin gave, der gør dette trin af din redigering bare lidt mere overskuelig og nærmest lidt mere sjovt (Hvor mange fyldord kan du finde i den sætning? 🤣).